Söker du efter något speciellt vi skrivit om?

måndag 8 mars 2010

8:e mars, Kvinnodagen

Pappa stack iväg på businessresa i morse och slängde lite nonchalant iväg ett "Grattis på kvinnodagen" i förbifarten åt oss tre femininare varelser i familjen. Mitt vänliga svar löd något i stil med "ööööööh va e nu de att gratulera, vem vill va kvinna". Mitt smått aggressiva morgonhumör gjorde kanske sitt, men visst är det lite bittert att vara kvinna ibland.


  • Dagen till ära har jag cyklat milslångt, löptränat och zumbat. En kvinna måste nämligen vara smal och vältränad för att överhuvudtaget vara socialt accepterad.
  • Idag har jag också köpt nytt smink och besökt solariet. Det krävs nämligen att kvinnor är brunbrända och snygga och har perfekt, välvårdad hy.
  • Jag har städat, skurat, tvättat, hängt tvätt, vikt tvätt och handlat. Det är nämligen vi som skall stå för hushållssysslorna, utan att klaga.
  • Jag har också pluggat massor. Vi måste nämligen vara välutbildade, högpresterande karriärskvinnor vid sidan av rollen som hushållerskor.

Vad får vi i gengäld för allt detta? Jo; bl.a. alltför låga löner, ökande kvinnovåld, och en rad sjukdomar som drabbar mycket fler kvinnor än män. Till råga på allt skall vi även ha ett helvete en gång i månaden, och när det är dags att bilda familj är det vi som måste lida av alla kroppsliga åkommor i 9 månader för att sedan kämpa igenom en smärtsam förlossning. Vi går lättare upp i vikt än män och tycks till på köpet ha ett större behov av choklad.


Nu är jag inte fullt så bitter som jag låter. Faktiskt är det riktigt bra att vara tjej i många avseenden. T.ex. klarar vi i motsats till män av att göra flera saker på en gång. T.ex. brukar jag se på film, lösa korsord, göra läxor och äta middag. Samtidigt. Man vinner mycket tid på det viset! Några andra fördelar jag för tillfället kommer på är:
  • Vi behöver inte göra mer än att ge en blick för att få en gratis drink.
  • Vi lever längre. (Och får alltså pengarna när gubben dör)
  • Vi slipper värnplikten.
  • Om vi kysser våra vänner är vi sexiga, inte konstiga.
  • Vi kan dölja eller framhäva vadsomhelst med lite smink.
  • Vi kan vara extremt kåta i extremt opassande situationer (begravning, middag med svärföräldrar, möte med chefen etc.) utan att någon får veta det.
  • Vi blir snabbare fulla = billigare.
  • Vi kan flörta oss förbi krogköer, fortkörningsböter, underkända prov, you name it!
  • Högklackat. Behöver jag säga mer.
  • Vi får gråta helt öppet utan att behöva förklara att "jag fick ett skräp i ögat"
  • Till skillnad från män klarar vi av en förkylning eller huvudvärk utan att tro att jordens undergång är nära.


Hoppas ni har haft en fin dag. Åtminstone börjar det vara vår nu :)
//Susanna

4 kommentarer:

  1. hhahahaha sussu du äger, denhär va så otroligt bra!!!

    SvaraRadera
  2. så himla bra skrivet måst jag bara säga! håller med till varenda punkt ;)

    SvaraRadera
  3. voi tack Enni :D jappjapp, true story ;)

    SvaraRadera