Söker du efter något speciellt vi skrivit om?

torsdag 8 april 2010

dagens diss: alla läkare

Jag var just till läkaren för att få nya astmamediciner.

L: hur gammal är du?
S: jag fyller 19 imorgon.
L: lycka till.
S: hrrm tack.
L: så du blir student nu till våren?
S: nej, till hösten.
L: jaha, du har latat dig.
S: ursäkta?
L: ja, du har latat dig om du inte blir klar i tid.
S: jag har inte latat mig!
L: jag blev klar med gymnasiet på 3 år så du måste vara latare än mig.
S: JAG HAR FÖR F- VARIT SJUKSKRIVEN ETT HELT SKOLÅR!!!!!
L: *hånskrattar* haha, sjukskriven ett helt år? kunde du inte gå i skolan då?!


Vilken rätt har han att kalla mig lat, utan att veta något om omständigheterna? Jävla aphjärna, ta en titt i min journal du har i datorn framför dig och läs innantill. Försök själv gå i skolan då du ligger intagen på sjukhus hundratals dagar på annan ort och är nära att dö... Credits åt mig som överhuvudtaget blir klar med mina gymnasiestudier efter allt jag har kämpat med.
Sedan skrev han inte ens ut några nya mediciner, utan tyckte att jag skulle på spirometri först.
Vid det här laget var jag ordentligt arg och redo att inta anfallsposition och köra lite bodycombat-moves mot gubbjävlen.
Skulle han lyssnat på mig skulle han kanske kunnat förstå att spirometriundersökningar aldrig visar något för min del eftersom att det är hostan jag har problem med, dessutom fanns det inga lediga tider till spirometri så nu kommer jag att köa ytterligare ett halvår eller nåt. GREAT. Till saken hör att jag har kämpat med näbb och klor sedan november för att få hjälp med astman.


Vårdgaranti ( =undersökning och behandling inom en rimlig tid) och ett gott bemötande inom vården är båda lagstadgade i Finland. I den här staden, eller hela landet för den delen, är båda väldigt bristfälliga enligt mina erfarenheter. Jag förstår inte varför det finländska hälsovårdssystemet är så lovprisat. Enligt min åsikt är både den offentliga och den privata vården oftast rent ut sagt värdelösa. Det är långt ifrån första gången jag råkar ut för en oförskämd och oprofessionell läkare, och jag är väl knappast den enda som inte är nöjd med vården? Eller vad säger ni, skall det vara så här?

/Sussu

3 kommentarer:

  1. herregud vilken otrevlig idiot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. jumalauta.. nå BEEN THERE .. di e allti sådär, ha vari me om ca 1-2 snälla trevliga läkare .. suger me dihär som e snobbiga o tror di e bättre än mej, btw låt dedär som han som jag hadd en gång som börja tala om att ja ska välj myki kemi o fysik o matte i skolan så ja får ett bra yrke.. va han gammal ?

    SvaraRadera
  3. JA USCH!!!!!!!
    nå no va han rätt gammal, Saarela hett han om vi nu ska böri avslöja namn här!

    SvaraRadera